O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

wtorek, 14 maja 2013

Poniedziałki bez mięs – P, S i M McCartney - Halloumi na podkładzie z soczewicy okraszone pestkami granatu


Danie dobre, wbrew pozorom wcale nie tak pracochłonne jak by się mogło wydawać, stanowiące kompilację kilku składników, o których połączeniu nie pomyślałabym zapytana o pomysł na danie z halloumi. A jednak – trafione. Stanęło na naszym stole już dwa lub trzy razy i będzie się pojawiać.
Przepis podpatrzony u merghe, a faktycznie z książki „Poniedziałki bez mięs” Paula, Stelli i Mary McCartney.

Składniki:
(wg moich proporcji 3 porcje lub 4 mniejsze)

- 250 g soczewicy puy – u mnie ok. 120 g. czarnej belugi;
- olej do smażenia;
- 8 małych cukinii – u mnie jedna – pokrojona w grube półplastry;
- mała cebula – posiekana;
- 2 ząbki czosnku – posiekane;
- 1/2 łyżeczki kminu rzymskiego w proszku – u mnie mniej – do smaku*
- szczypta płatków chili;
- 1 łyżka przecieru pomidorowego;
- 125 ml wytrawnego białego wina – u mnie kieliszek
- 300 ml wywaru warzywnego – u mnie mniej, bulion dodawałam w miarę jak ubywało płynu;
- 225 g. pomidorów z puszki;
- 1 liść laurowy;
- 100 g. posiekanej botwiny lub szpinaku – u mnie szpinak;
- 8 pomidorków koktajlowych – pominęłam;
- 1 łyżka ziaren granatu - u mnie więcej;
- sól pieprz;

- dodatkowo kilka łyżek soku z granatów - dodałam od siebie;

- opakowanie sera halloumi (250 g) - pokrojonego w plastry

sos:

- 3 łyżki listków mięty ( u mnie więcej) ;
- 2 łyżki natki pietruszki ( u mnie więcej);
- 1 czubata łyżeczka kaparów;
- 3-4 łyżki oliwy (lub więcej);
- 1 ząbek czosnku;
- sok z połowy cytryny (u mnie kilka kropel);

* Kumin rzymski jest bardzo mocną i specyficzną w smaku przyprawą. Dotąd używałam kuminu nie mielonego, stąd dodawanie go w większych ilościach było nie dawało tak mocnego smakowego efektu, jednak z chwilą użycia po raz pierwszy kuminu mielonego, przekonałam się jak każda jego odrobina ma znaczenie dla potrawy.


 

Wykonanie:

1. Soczewicę ugotować wg przepisu. Beluga podobnie jak du puy potrzebuje więcej czasu – ok. 30 - 35 minut.
2. Na większej patelni lub w rondlu na tłuszczu do smażenia podsmażyć cukinię, by nieco zmiękła i zezłociła się. Zdjąć z patelni. Na tej samej patelni podsmażyć cebulę, następnie dodać czosnek, kminek i chilli i smażyć ok. 30 sekund.
3. Na patelnię dodać przecier pomidorowy, pomidory z puszki, wino, bulion (u mnie dodawany małymi porcjami i w mniejszej ilości, by masa warzywno – soczewicowa zachowała jędrność). Całość doprawić solą i pieprzem i dusić ok. 20 minut.
4. W tym czasie można przygotować sos: wszystkie składniki sosu należy zmiksować – dosmaczyć.
5. Po tym czasie dodać ugotowaną soczewicę i dalej dusić ok. 10 minut – u mnie nie było potrzeby, bo soczewica była odpowiedniej miękkości. Dodać cukinię, pomidory cherry (nie dawałam), szpinak i pestki granatu. Dodatkowo można dodać sok z granatu. Dusić nie dłużej niż 5 minut.
6. W czasie dodawania cukinii i pozostałych składników na patelnię, należy rozgrzać drugą patelnię (najlepiej grillową), na której będzie smażony ser halloumi. Ser smażyć na oleju do smażenia z obu stron do lekkiego zbrązowienia. Ser powinien być ciągnący wewnątrz.
7. Soczewicę nałożyć na talerze, zaaranżować na niej plastry usmażonego sera od razu po zdjęciu z patelni, udekorować pestkami granatu, polać sosem. Pozostały sos podać na stół.





Danie podałam w towarzystwie dwóch sałatek - jednej chrupiącej z kiełkami, drobno siekanymi surowymi brokułami, marchewką., pestkami dyni, słonecznika.., oraz drugiej na słodko (dla grupy łasuchów, która nas odwiedziła i męża) z siekanego pora i tartego jabłka z dodatkiem zaprawionego cukrem jogurtu. Jako węglowodanowy dodatek podałam dla bagietkę dla jedzących białą mąkę oraz makaron soba z mąki gryczanej.

Dzieci zadowoliły się podkładem soczewicowym, który bardzo im przypadł do gustu, no i oczywiście był bój o bagietkę.






5 komentarzy:

  1. Swietnie wyglada, a ze bardzo lubie halloumi, to az mnie korci, zeby przygotowac. A tej ksiazki musze poszukac, slyszalam o niej sporo dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z jakim sosem ta surówka z brokułami marchewkąi kiełkami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z reguły stosuję olej lniany, czasem oliwę z oliwek, a do tego pieprz i odrobinę soli. Prawie nie zdarza mi się robienie "sosów", czy winegretów.

      Usuń
  3. Here we have the solution for every thing; our IT experts will provide
    you Microsoft free MCITP: Enterprise Administrator questions
    with solutions. You can also find bible e - Book on the web to complete
    your quiet time with God. So, without spending any
    money (assuming you already had a computer), you
    have your equipment.

    Feel free to visit my site: free pdf ebook download

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails