O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

sobota, 2 lipca 2011

Wytrawne ciasto z zielonymi szparagami, oliwkami i suszonymi pomidorami z mąki razowej

Już po sezonie szparagowym, a ja z lekkim opóźnieniem publikuję przepis na pyszne ciasto – keks wytrawny – ze szparagami w roli głównej. Ale może ktoś zamroził pęczek szparagów? Ja owszem J. Jeśli nie, warto ciasto wypróbować w kolejnym sezonie.
Smakuje na ciepło i na zimno. Mi bardziej na zimno, a mężowi na ciepło. Dla mnie na ciepło zbyt mocny był smak pomidorów suszonych o kwaskowej nucie, których dałam mniej niż w oryginalnym przepisie, a które skądinąd bardzo lubię. Na zimno natomiast smaki były wyrównane i dobrze zbalansowane. Jedliśmy cisto jako dodatek do zup, a do dzisiejszego śniadania w duecie z szparagami zapiekanymi z suszoną szynką.
Ciasto robiłam już w poprzednim sezonie i oczywiście powtórzyłam w tym i powtarzać będę w każdym kolejnym.


Oryginalnie przepis pochodzi z BBC Good Food Magazine (May 2009) . Pojawił się także na blogach u Kikki i u Polki.




















Składniki dla 2 osób)*:
- 80 ml oleju do pieczenia;

- 1/2 pęczka szparagów (250g) blanszowanych i pokrojonych na 3 części;
- 200g mąki pszennej razowej;
- niecała płaska łyżeczka proszku do pieczenia;
- 4 łyżki listków świeżego tymianku;
- 3 jajka, lekko ubite;
- 100ml mleka ;
- 80g czarnych oliwek bez pestek;
- 80g suszonych pomidorów w zalewie – pokrojonych w cienkie paski;
- 110 - 150g sera Gruyère - startego;
- ½ płaskiej łyżeczki soli;
- ½ łyżeczki czarnego pieprzu


* co do składników wprowadziłam drobne zmiany ilościowe.











Wykonanie:




1. Piekarnik nagrzać do 190stC (termoobieg) – 170stC.
2. Formę na ciasto wysmarować masłem lub olejem i obsypać bułką tartą – ja stosuję otręby.
3. W misce wymieszać mąkę i proszek do pieczenia. Dodać przyprawy i listki tymianku.
4. Do ubitych jajek dodać mleko i olej, a następnie wymieszać.
5. Do miski z jajkami dodać zawartość miski z mąką i chwilę miksować.
6. Do ciasta dodać ¾ startego sera, ¾ pokrojonych szparagów i ¾ oliwek oraz pomidory. Wymieszać.
7. Ciasto wlać do formy, a na wierzchu poukładać pozostałe szparagi i oliwki, a całość posypać resztą sera.
8. Piec około 40 minut (do suchego patyczka) oraz aż wierzch będzie chrupki i złocisty.


























14 komentarzy:

  1. bardzo, bardzo fajny keks :) oryginalny!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda fantastycznie, domyślam się, że zapach i smak były bardzo aromatyczne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe i zapowiada sie smacznie tylko dla mnie bez oliwek ale za to duuużo szparag. U mnie sezon na szparagi cały rok, można kupić w puszkach, słoiczkach także Twój przepis będę mogła wypróbować o każdej porze roku :D

    OdpowiedzUsuń
  4. obłędnie smacznie wygląda, nie tylko zdrowo i kolorowo :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie się prezentuje w przekroju. Taki wytrawny wypiek to coś dla mnie - wolę od słodkich.

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesujące i wygląda bardzo apetycznie- same dobre rzeczy ma w środku :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ależ wspaniale wygląda! Istne cudo po prostu i ile tam pyszności!:)

    OdpowiedzUsuń
  9. dziękuję za miłe słowa, a keks faktycznie pyszny i urodziwy!
    kuchennefascynajce, ależ Ci zazdroszczę, zwłaszcza tych świeżych szparagów, bo te ze słoika, które są dostępne w sklepach tu są znacznie gorsze, nie tylko miękkie i łamliwe, że często już są zmasakrowane zanim uda mi się je wydobyć ze słoika, ale też mają smak zupełnie inny niż takie świeżutkie prosto z targu. W tym roku byłam mądrzejsza i zamroziłam trochę, więc będę mogła zaszaleć w środku zimy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam ten keks i w tym roku zamrozilam szparagi, aby moc go zrobic na nasza podroz wakacyjna. :) Stosuje na zmiane cheddar z gruyere, oba swietnie pasuja.

    OdpowiedzUsuń
  11. Szparagi cały czas goszczą u mnie w menu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. polecam ten blog! wiele tu fajnych treści


    randki xxx,

    bzykrandki,video69 pl

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails