O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

niedziela, 12 grudnia 2010

Sałatka śledziowa z fasolą białą, czerwoną, jabłkami, ogórkami, cebulą i kartoflami


Po raz pierwszy w życiu sama robię śledzie! Dotąd znałam jedynie te od mamy w śmietanie i w oleju z dodatkiem cebuli i jabłek. Pyszne! Dostajemy na święta wielki słoik. Ale czas na eksperymenty i spróbowanie innych wersji śledzi w sałatkach wieloskładnikowych.

Pierwszy przepis pochodzi z Biblioteki Poradnika Domowego nr 36.








Składniki dla 2 osób:

- śledzie matiasy ok. 200 -250 g. – pokrojone w grubą kostkę;*
- 3-4 średnie ogórki konserwowe – pokrojone w kostkę;
- 2/3 filiżanki ugotowanej białej fasoli;
- 2/3 filiżanki ugotowanej czerwonej fasoli;
- 2/3 cebuli pokrojonej w piórka;
- sól, pieprz,
- małe jabłko twarde winne pokrojone w kostkę;
- 1-2 kartofle – ugotowane i pokrojone w kostkę**;
- ząbek czosnku drobno poszatkowany;
- ½ łyżeczki musztardy;
- ¼ łyżeczki cukru;
- łyżka octu winnego.
- oliwa z oliwek - opcjonalnie;


* kupiłam śledzie na wagę w delikatnej solance, nie trzeba było moczyć w wodzie, ani w mleku, wystarczyło wypłukać;
** unikam kartofli, bo nie są wartościowe, bogate w skrobię, ulatniającą się wraz ze stygnięciem witaminę C i puste kalorie, więc i z reguły zmniejszam ich ilość lub wręcz zastępuję innym warzywem, tym razem dałam jeden malutki;



Wykonanie:

1 .W misce sałatkowej wymieszać składniki tj: śledzie, jabłko, ogórki, fasolę, kartofle i cebulę.
2. Przygotować sos winegret ucierając ze sobą na gładką masę składniki - czosnek, ocet, sól, pieprz, musztardę i cukier. Ja dodałam dodatkowo oliwę z oliwek.
3. Wymieszać zalewę z sałatką. Schłodzić.




Obawiałam się, że mając przyzwyczajenie od dzieciństwa do jednego rodzaju śledzi – z jabłkiem i cebulą, czy to w śmietanie czy to w oleju, żadna inna forma nie będzie dla mnie zjadliwa. Jednak okazało się, że ta sałatka, którą zjedliśmy na obiadokolację (resztę wzięliśmy do lunch – boksów następnego dnia) jest pyszna. Ku mojemu zaskoczeniu odkryłam, że można wykorzystać śledzie do wielu rodzajów sałatek o charakterystyczny smaku, bo śledzie do neutralnych nie należą. Jednak smaki tych sałatek mogą się kształtować od bardzo ostrych do delikatnych, a nawet takich z nutą słodyczy, czy to za sprawą miodu, ananasa, czy też suszonych śliwek lub rodzynek. Ach, co za kraina. Już niebawem kolejne 3 sałatki, które popełniłam dzisiaj i ponownie oboje z mężem pialiśmy na cześć niedocenianego wcześniej śledzia!

2 komentarze:

  1. Znam i uwielbiam tą sałatkę :) U mnie bez śledzia, ale zawsze z suszonymi śliwkami - polecam :)
    Niektórzy też przelewają cebulkę wrzątkiem. I wtedy to już na pewno można ją zabrać do pracy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. chetnie bym sprobowala takiej wersji sledziowej salatki:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails