O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

poniedziałek, 1 listopada 2010

Ryba duszona na porach z imbirem i gruszkami, a w sezonie z pigwą

Tą rybę robię już od kilku lat. Pierwowzór przepisu pochodzi z oglądanego kiedyś przeze mnie kontem oka programu „Ewa gotuje”.
W oryginalnym przepisie są jabłka. Ja czasem robię z jabłkami, czasem z gruszkami, a gdy sezon na pigwę, to łączę pigwę z gruszką.

Tym razem wyjątkowo wykorzystałam do duszenia dzikiego łososia w filetach firmy Abramczyk. Jednak w tym przepisie znacznie lepiej sprawdzają się ryby o białym neutralnym mięsie np. stały bywalec mojej kuchni – halibut, ewentualnie, sola, limanda. A to dlatego, że potrawa jest dość aromatyczna i nie potrzeba jej dodatkowo ryby o charakterystycznym smaku mięsa.
No i jeszcze jedno – duszone pory w połączeniu z gruszkami mogą mieć słodką nutę smakową. Jeśli ktoś woli bardziej pikantne, wystarczy dodać więcej imbiru, doprawić mocnie solą, pieprzem. Mnie osobiście ten delikatny słodki posmak porów bardzo odpowiadał, choć nie jestem miłośniczką słodkich smaków w daniach wytrawnych.


Składniki (dla 2 osób):

- 2 filety białej ryby – u mnie tym razem łosoś;
- por pokrojony ukośnie w paski o 1,5 cm grubości;
-mała cebula drobno posiekana;
- 1-2 cm imbiru drobno poszatkowany;
-ząbek czosnku drobno posiekanego;
- 1 cm imbiru drobno posiekanego;
- 2 małe jabłka / gruszki /pigwy*
- cytryna;
170 ml. bulionu;
- sól, pieprz;
- łyżeczka majeranku;
- olej do smażenia.


* Ja użyłam tym razem gruszki i pigwy, można stosować dowolne kombinacje. Gruszki dają słodszy posmak, zaś stosując kwaśne jabłko, smak jest bardziej rześki.


Wykonanie:

1. Rybę skropić kilkoma kroplami cytryny, oprószyć odrobiną soli i pieprzu.

2. W dużej patelni z pokrywką na rozgrzanym oleju do smażenia podsmażyć imbir i czosnek, a po chwili dodać cebulę. Gdy cebula się zeloci dodać pory i obsmażać przez chwilę. Zalać bulionem dusić przez kilka minut.

3. Jabłka lub gruszki, bądź pigwę, w zależności od tego czego się używa, obrać i pokroić w ósemki.

4. Jeśli używa się pigwy, to z uwagi na to, że jest twarda należy dodać ją razem z bulionem, żeby miała czas na zmięknięcie. Gruszki i jabłka można dodać razem z rybą, a jeśli są twarde, to należy je włożyć do porów 5 minut wcześniej.


5. Gdy pory będą już lekko podduszone, należy je doprawić, dodać majeranek, a na wierzchu ułożyć filety ryby. Jeśli wcześnie nie dodawało się jabłek, bądź gruszek, to należy je umieścić na porach, a na nich ryby. Ryby częściowo przykryć porami. Dusić 10-12 minut.




Gotowe! Można zjeść zdrowo!

Podawałam ryby z ryżem jaśminowym pełnoziarnistym i sałatką z kaki.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails