O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

czwartek, 4 lutego 2010

Garnek soczewicy z kiszoną kapustą i warzywami

Przepis na to danie znalazłam już sama nie wiem gdzie i kiedy. Po pewnych modyfikacjach, danie na dobre zagościło na naszym stole. W zasadzie jest bardzo oryginalne, bo z jednej strony przypomina bigos, tylko taki inny, a z drugiej strony, poza kiszoną kapustą niewiele ma wspólnego z bigosem, a jednocześnie nie jest podobne do często robionych dań wegeteriańskich.
Ale do rzeczy! W potrawie jest soczewica zielona. Soczewica należy do roślin strączkowych. Jest to jedna z najstarszych roślin uprawnych, ostatnio powraca do łask ze względu na swoje właściwości zdrowotne i smakowe. Nasiona soczewicy mogą być cennym składnikiem diety ze względu na właściwości wysokobiałkowe (białko o dużej wartości biologicznej), w tym białka łatwo przyswajalne, a także ze względu na zawartość m.in. wapnia, fosforu, żelaza, karotenu, witamin z grupy B, PP i C. Ponadto wysoka zawartość kwasu foliowego w soczewicy wspomaga powstawanie krwinek czerwonych, reguluje funkcjonowanie układu nerwowego. Nasiona soczewicy mają niski indeks glikemiczny, są więc sprzymierzeńcem każdej diety, także cukrzycowej. Z powodzeniem zastąpią mięso w diecie. Cenne ziarna zawierają błonnik regulujący trawienie i obniżający poziom cholesterolu. W 100 g. jest 304 kcal, 25 g białka!!!, 1 g tłuszczu, 48, 7 g. węglowodanów, 10,8 g. błonnika.

A garnek soczewicy z kapustą na dwie osoby robi się tak:

Składniki:

  • ponad pół filiżanki zielonej soczewicy;
  • pół dużej cebuli pokrojonej w kostkę;
  • 1-2 ząbków czosnku;
  • 1,5 marchewki;
  • ½ pietruszki;
  • ¼ selera;
marchewka, pietruszka i seler pokrojone w kostkę o boku ok. 5 mm
  • pełna filiżanka kiszonej kapusty;
  • 5 pieczarek pokrojonych w plastry;
  • przecier pomidorowy;
  • oliwa z oliwek;
  • słodka papryka;
  • sól;
  • majeranek.


    Wykonanie:
    1. W dość dużym garnku o szerokim dnie podsmażyć cebulę i czosnek na oliwie z oliwek. Następnie włożyć warzywa, pieczarki, chwilę przesmażać, dodać soczewicę i kapustę kiszoną. Dolać wodę, tak aby przykrywała zawartość garnka na co najmniej 2-3 cm.
    2. Warzywa z soczewicą dusimy , aż warzywa i soczewica zmiękną. Przy czym marchewka, seler, pietruszka powinny zostać al dente, aby zachowały jak najwięcej swoich wartości, tak żeby ich IG nie podniosło się maksymalnie, nie wspominając o walorach smakowych. Ja duszę warzywa ok. 20 minut.
    3. Doprawić do smaku solą , majerankiem, słodką papryką oraz przecierem pomidorowym – ok. 2 łyżki.

9 komentarzy:

  1. To zrobię, chocby tylko dla siebie :) Ale może rodzina się tez skusi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszne! Mój brat mięsożerca jadł, aż mu się uszy trzęsły. Nie mówiąc już o mnie - odkąd pierwszy raz ugotowałam to danie, zawsze mam w domu zapas soczewicy.

    OdpowiedzUsuń
  3. a ile przecieru trzeba dodac nie powiedziane i nie moge tego zrobic bo nie wiem

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy, faktycznie , nie podałam ile przecieru, ale to dlatego, że daję do smaku łyżkę - dwie. Natomiast danie polecam, bo dobre!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wlaśnie piekę to danie! juz w trakcie gotowania mi spamuje bo podjadam! nie trzeba mięsa,to taki bigosik bezmięsny! pycha!!!!!!!!! ale dla mnie to bylo trochę za kwasne wiec dodaję trochę cukru trzcinowego jak to do bigosu,bo do bigosu daję na przegryzienie śliwke wiec do tego dania troszke cukru i juz jest pyszne,aaa i jeszcze troszke kminku w ziarnach dodlama! no rewelacja!!!!!!!!!!! dziekuje za ten przepis,w dodatku jaki zdrowy! :))

    OdpowiedzUsuń
  6. WITAJ ANONIMOWY, JA WŁAŚNIE JAKIŚ CZAS TEMU ZNOWU ZROBIŁAM TEN GARNEK Z MAŁYMI KOREKTAMI: DODALAM GRZYBKI SUSZONE I SUSZONE ŚLIWKI. wyszło JESZCZE LEPSZE!

    OdpowiedzUsuń
  7. nie mogę w to uwierzyć.......szukam sobie pysznych dań z soczewicą.....inspiruje mnie garnek soczewicy z kapusta kiszoną....i co się okazuje......autorem tego pysznego dania jest Kinga....moja przyjaciółka z dzieciństwa ;-)) i okazuje się jeszcze, że świetnie gotuje...super:)
    pozdrawiam i na pewno będę odwiedzała Twojego bloga częściej

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails